RADA SLOVENSKÝCH EXPORTÉROV: ŠTYRI SYSTÉMOVÉ OPATRENIA V RÁMCI PLÁNU OBNOVY

Autor: Lukáš Parízek | 13.10.2020 o 14:58 | Karma článku: 2,03 | Prečítané:  115x

  • ZEFEKTÍVNENIE SYSTÉMU PODPORY EXPORTU
  • KOORDINAČNÉ CENTRUM EXPORTU
  • DATABÁZA EXPORTÉROV A BRANDING
  • DIGITALIZÁCIA A KOMUNIKÁCIA

Po úvodnom sklamaní z toho, že v nedávno predstavenom dokumente Moderné a úspešné Slovensko nebola téme exportu venovaná adekvátna pozornosť, Rada slovenských exportérov víta otvorenie verejnej diskusie k plánu obnovy pre Slovenskú republiku. Berúc do úvahy ekonomickú závislosť SR od exportu, ktorá je vyjadrená približne 90% proporčnosťou exportu na každoročnom HDP Slovenskej republiky, považujeme za nevyhnutné, aby bola systematická podpora exportu súčasťou návrhu vládnych opatrení v kontexte pripravovaného plánu obnovy. Ponúkané podporné finančné mechanizmy v rámci EÚ vnímajú slovenskí exportéri ako príležitosť dobehnúť zameškané.  

Aby sme zvýšili konkurencieschopnosť Slovenska na medzinárodných trhoch, navrhuje Rada slovenských exportérov nasledovné 4 systémové opatrenia:

1. ZEFEKTÍVNENIE SYSTÉMU PODPORY EXPORTU

Alokovanie dodatočných finančných prostriedkov na zefektívnenie systému podpory exportu v rámci slovenskej zahraničnej služby. Cieľom je efektívne realizovateľné prepojenie politiky a ekonomiky v medzinárodných vzťahoch. Táto oblasť je v súčasnosti prudko podfinancovaná a nedisponuje ani dostatočným ľudským kapitálom či už na ministerstve alebo na zastupiteľských úradoch.

Argumentácia: Rozpočty rezortov zahraničia okolitých štátov v roku 2019 v prepočte na eurá v porovnaní s rozpočtom slovenského MZVEZ SR. SR - 134 miliónov eur, ČR - cca 322 miliónov eur, HU - cca 1 miliarda eur, PL – cca 503 miliónov eur, AT – cca 510 miliónov eur, konečné rozpočty sa môžu mierne líšiť.

2. KOORDINAČNÉ CENTRUM EXPORTU

Vzhľadom na kompetenčnú roztrieštenosť naprieč rezortmi v oblasti podpory exportu, navrhujeme vytvorenie nadrezortného telesa na Úrade vlády SR alebo na zodpovedajúcej úrovni, ktoré bude združovať kompetenčne príslušné štátne inštitúcie. Jeho úlohou bude koordinovať a riadiť - gesčne aj finančne, realizáciu proexportných podporných opatrení a nástrojov. Cieľom je odstrániť duplicity a zvýšiť výkonnosť. Do diskusie by mali byť prizvané aj relevantné podnikateľské združenia.

3. DATABÁZA EXPORTÉROV A BRANDING

Identifikácia a vytvorenie jednotnej databázy slovenských exportérov, ktorá bude sprístupnená pre všetky relevantné inštitúcie a následná realizácia podporných mechanizmov a opatrení na propagáciu slovenských výrobkov a služieb v medzinárodnom prostredí s cieľom stotožnenia so značkou Slovenska. Ide o vytvorenie medzinárodnej identity tzv. globálneho brandingu.

Argumentácia: Napríklad Taliansko vníma export a branding „Made in Italy“ ako jeden z troch pilierov svojho ekonomického plánu obnovy.

4. DIGITALIZÁCIA A KOMUNIKÁCIA

Pre rýchlejšiu a efektívnejšiu komunikáciu je potrebné prijať opatrenia smerom k digitalizácií databáz, informácií, procesov a služieb, ktoré sú určené na informačnú a procesnú interakciu medzi štátom a podnikateľom. S cieľom adresnejšej a časovo aj obsahovo relevantnejšej komunikácie s podnikateľským sektorom je potrebné investovať do technológií a ľudských zdrojov v štátnej správe a profesionálne aktívne využívať komunikačné technológie a prostriedky. Potrebná je nielen relevantná informácia ako taká, musí byť poskytnutá v správny čas.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Už ste čítali?