reklama

Kolaterálne straty tzv. "korona opatrení"

Je zásadný rozdiel medzi svadbou alebo diskotékou a biznis fórom, konferenciou či veľtrhom. Nielen v konečnom výsledku, ale aj v čase, kedy sa realizujú a ako disciplinovane sa správajú návštevníci.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

A keďže podnikateľské fóra sa väčšinou realizujú v pracovnej dobe a majú organizovaný a formálny priebeh, dajú sa oveľa jednoduchšie implementovať a dodržiavať aj potrebné bezpečnostné opatrenia. A stále je to príležitosť pre podnikateľov realizovať svoj biznis a snažiť sa minimalizovať dopady súčasnej krízy.

U nás na Slovensku, pevne verím, tiež rozlišujeme rôzne druhy takýchto podujatí, ako aj ich spoločenský a ekonomický dopad, avšak komunikačne sme doviedli nielen verejnosť, ale najmä podnikateľský sektor do absolútnej neistoty a na pokraj zúfalstva. Zatiaľ čo v nákupnom centre sa môže pokojne nachádzať niekoľko stoviek alebo tisíc ľudí naraz, tradične organizované podnikateľské podujatia a výstavy napríklad v Inchebe museli byť zrušené. Z pohľadu exportérov by sa dalo menovať hneď niekoľko podujatí napríklad plánované WOFEXPO preložené na rok 2021, každoročné podujatie SlovakiaTech v Košiciach zrušené a Kooperačná burza SARIO bude realizovaná v online priestore. Navyše sme sa dozvedeli o pripravovaných opatreniach 30, 100 a 200. Ale opäť hádžeme všetky podujatia do jedného vreca. Situácia sa zhoršuje, to treba uznať, ale prečo stále kompetentní riešia svadby a veselice a nevenujú sa konferenciám a odborným podujatiam? Je dôležitejšie, aby sa ľudia mohli zabávať alebo aby fungovala ekonomika? Je naozaj porovnateľné šírenie nákazy v nočných kluboch, v obchodoch a detských kútikoch s organizovanými pracovnými podujatiami, kde sa vedú formálne rokovania a debaty na odborné témy? Samozrejme, že nie je, ale asi ide viac o politické body ako o podporu ekonomiky. Asi je dôležitejšie sa zabávať ako zarábať.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Odborné fóra a konferencie si vyžadujú dlhodobú prípravu a dôslednú organizáciu. Nehovoriac o medzinárodných účastníkoch. Ak však v pred víkendom vydá pandemická komisia nejaké odporúčanie, ktoré následne v pondelok vláda zmení a potom o dva dni sa bližšie špecifikujú ďalšie opatrenia a obmedzenia, vytvára to veľkú mieru neistoty a nepredvídateľnosti. Nehovoriac o tom, že sa často kompetentní predbiehajú o mediálny piedestál s cieľom dramatizovať situáciu. Organizátori aj podnikatelia v tomto dôsledku väčšinu ak nie všetky plánované aktivity preniesli buď do online priestoru (čo vyhovuje len úzkej skupine firiem) alebo celkom zrušili. Napriek sile online komunikácie sú ešte aj v treťom tisícročí komodity a služby, kde sú osobné rokovania a ukážky nenahraditeľné.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V tomto krátkom komentári nemám ambíciu vyčerpávajúco porovnávať počty infikovaných a opatrenia s okolitými krajinami. Chcem však poukázať na to, aké devastačné následky má nekoordinovaná a neadekvátna komunikácia. Kým u nás sa všetky plánované podujatia pre istotu rušia, v Českej republike a Maďarsku sa veľká časť podnikateľských podujatí realizuje. Veľmi presné a jasné pokyny aktualizujú ministerstvá na svojich weboch s dôrazom na biznis podujatia. Napríklad v Rakúsku môžete pokojne organizovať odborné podujatie pre viac ako tisíc ľudí, za predpokladu, že dodržíte nevyhnutné opatrenia. A už nehovorím o tom, ako často a kde členovia týchto vlád absolvujú ekonomicky zamerané pracovné cesty do zahraničia, napriek tejto zložitej situácii.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Slovensko totižto žije každodennými tlačovými konferenciami. A to len preto, že nie je jeden centrálny zdroj informácií, a súčasne väčšina kompetentných má žiaľ pocit, že ich mediálna hviezda stúpa s každou novou informáciou. Cukor a bič v priamom prenose. V kontexte časovo a technicky neflexibilnej a nie veľmi objemnej finančnej pomoci pre našich podnikateľov nám každá ďalšia ohlásená tlačová konferencia k protipandemickým opatreniam príde ako očakávanie ďalšej morovej rany. Je to ozaj nutné? Táto komunikácia má totiž priame dopady na našu ekonomiku a export.

Lukáš Parízek

Lukáš Parízek

Bloger 
  • Počet článkov:  27
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Lukáš Parízek, narodený 9. septembra 1986 v Bratislave, štátny tajomník Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí SR v rokoch 2016-2020. Súčasne predseda Rady slovenských exportérov. Venuje sa podpore slovenských podnikateľov v zahraničí a zefektívneniu nástrojov štátu v oblasti exportu. Príspevky uverejnené na tomto blogu sú osobné názory, postrehy a komentáre. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

296 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu