Ekonomická diplomacia otvorila dvere slovenskému mlieku v Číne.

Autor: Lukáš Parízek | 12.4.2019 o 21:21 | Karma článku: 0,00 | Prečítané:  709x

Podľa zverejnených čísel štatistického úrad bol minuloročný 80 miliardový slovenský export rekordný. Predpovede pre tento rok však nie sú vôbec optimistické, predpokladajú, že ekonomický rast v EÚ a vo svete sa môže spomaliť.

Za týmito predpokladmi je celý rad faktorov – neistý brexit, slabnúca výkonnosť nemeckej ekonomiky, americký protekcionizmu alebo spomaľujúca Čína.

Slovenský zahraničný obchod je primárne naviazaný na trhy EÚ, kam smeruje viac ako 80% nášho celkového exportu a to hlavne do Nemecka a Českej republiky. Napriek rekordným číslam slovenského exportu sa musia slovenské firmy pripraviť na možnú krízu. Slovenským najväčším exportným artiklom sú však dnes automobily. Firmy ako Volkswagen, Kia, PSA Peugeot Citroën a najnovšie Jaguar Land Rover sú korporácie, ktoré pomoc našej ekonomickej diplomacie až tak veľmi nepotrebujú. Hybnou silou našej ekonomiky by mali byť podľa môjho názoru  slovenské malé a stredné podniky.

Diverzifikácia nášho exportu a prístup na exotické a vzdialené trhy je trvalým cieľom slovenskej ekonomickej diplomacie. Práve podpora diverzifikácie exportu by mala byť pomocou pri prípadnej ekonomickej kríze.

Čína je jedným z najatraktívnejších trhov na svete aj pre našich podnikateľov. Obzvlášť oblasť poľnohospodárstva a potravinársky priemysel patria medzi najatraktívnejšie a najperspektívnejšie aj pre slovenské firmy. 400 miliónová stredná vrstva čínskeho obyvateľstva, zvyšujúce sa príjmy rodín, stále pribúdajúce informácie na sociálnych sieťach ohľadom zdravého životného štýlu, zdravej výživy a dostatočného prísunu bielkovín dáva predpoklad pre zvýšený dopyt čínskeho obyvateľstva po mliečnych produktoch.

V najväčšej krajine sveta je obrovský dopyt po sušenom mlieku, syroch či jogurtoch, čo si uvedomujú aj slovenskí spracovatelia mlieka, ktorí bojujú s nadprodukciou mlieka na európskom trhu. Čína je preto pre nich jeden z perspektívnych trhov diverzifikácie ich činnosti. Odhaduje sa, že do roku 2050 sa má dopyt po mlieku v Číne až strojnásobiť a na hlavu spotrebovať v priemere 82 litrov mlieka.

Naši producenti mlieka s ročnými tržbami cez 600 miliónov eur dominujú slovenskému potravinárskemu priemyslu, ale doteraz nemali možnosť vyvážať svoje výrobky do najľudnatejšej krajiny sveta. Slovensko ostávalo jednou z posledných krajín z EÚ spoločne s Chorvátskom, Estónskom, Lotyšskom a Maltou, ktoré nemali prístup na čínsky trh s mliekom.

Kvôli perspektívnosti čínskeho trhu slovenská ekonomická diplomacia zintenzívnila svoje úsilie v posledných dvoch rokoch, kedy zorganizovala návštevu podpredsedníčky vlády a ministerky pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Gabriely Matečnej v Číne v novembri 2017 a následne spolu so Štátnou veterinárnou a potravinovou správou (ŠVPS SR) zorganizovala technickú misiu čínskych veterinárov na Slovensku. Počas misie mali možnosť navštíviť niekoľko slovenských prevádzok a pracoviská ŠVPS SR. Výsledkom misie bolo odporúčanie pre Slovensko, aby bolo schválené ako ďalšia krajina s povolením dovážať do Číny svoje mliečne produkty.

Celé niekoľkoročné diplomatické úsilie vyvrcholilo podpisom protokolu o exporte mliečnych produktov zo Slovenska do Číny práve dnes 12. apríla 2019 v Dubrovníku medzi Jozefom Bírešom, ústredným riaditeľom ŠVPS a Ni Yuefengom, ministrom Generálnej administratívy colnej správy Číny.

Pevne verím, že slovenským mliekarom sme pomohli otvoriť dvere v druhej najväčšej ekonomike svete a teraz už bude len na nich ako sa v konkurenčnom prostredí presadia.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

Ľudia sa postavili developerovi. Nechcú ďalšie obchody

Pred 15 rokmi ľudia tlieskali nákupným centrám. Dnes už nie, tvrdí investor.


Už ste čítali?